Teknostressad - ur min lärardagbok någon gång 2014
Teknostressad
Hjälpas åt .
Jag är intresserad av att lära mig nya saker så att jag kan hjälpa eleverna att lära sig och utvecklas med tiden mot det som framtiden kräver. Jag funderar mycket på hur jag rent pedagogiskt ska göra och jag är nyfiken.
Men jag är också lite teknostressad.
Jag vill tänka igenom varför, jag behöver tid för hur och efter repetition kan jag oftast ok.
Och det är nya saker hela tiden. En blandning av spänning och stress. Tålamod. Göra. Göra fel. Göra om. Göra igen. Förhoppningsvis göra rätt.
Imorse skulle jag lära mig en ny sak med datorn. Casta. Streama. Och sånt. Mina treor skulle ha sitt första föredrag. De har jobbat hårt med sina powerpoints på sina egna cromebooks och de har tränat på sina framträdande. Snabb repetition med min kollega/datamentor/tålamodsvän.
Så shoot! Det fungerade inte! Lite kaos.
Som tur är har jag fantastiska elever som väntade snällt på att det skulle funka.
Funkade. Funkade bättre. Funkade inte.
Teknostress. Hämtade hjälp. Kort repetition. Jag ville kunna. Ville inte ge upp. Tillbaka. Lite nödlösning men det funkade. Några redovisningar fick vi vänta med till efter tiorasten. Då stannade mina treakillar kvar och hjälpte till. Jag visade problemet. Förklarade det kritiska momentet.
Guldcitat ifrån den stunden:
"Vi fixar det här, fröken."
"Jag hjälper honom med att föra över sin presentation, så grejar ni det andra
"Fixat!"
"Jag tror att jag vet... jag testar..."
"Vi gör såhär!"
"Vi gör tillsammans"
"Nu får du göra fröken"
"Gör igen"
"Kolla det funkar- du klarar det fröken!"
"Vi klarar det tillsammans"
"Yes!"
Sedan gick det alldeles utmärkt och när alla hade redovisat klart log vi nöjt emot varandra och highfivade för jättefina talarinsatser...och för en supernöjd frökens datainsats.
P.S Har ni också speciella elever med superkrafter som är kanonbra på det tekniska speciellt IT? Då är mitt tips att låta dem vara era hjälpredor när andra behöver hjälp.
Självklart ska du också bli expert och äga kunskapen, men dessa elever gör både nytta och växer själva av detta. D.S
Pernilla