Fredsbild - Skapartid Picasso

Vad kan vi göra för freden? Skapartid Picasso

 

Vi har precis som alla andra pratat om det hemska som händer i Ukraina och världen just nu.

Vad kan vi göra?  Jo, vi kan hjälpa till på olika sätt med bestånd osv. Men vi kan också visa att vi stöder freden. Och vi kan också börja med oss själva -att ha fred mellan varandra där vi är. Vi kan också förenas i tankar och önskan om fred genom att sjunga, skriva och skapa bilder. 

Jag valde en konstnär att inspireras av som målade bilder som handlade om krig och fred, 

Han gjorde tex flera tavlor med fredsduvor. Picasso målade också en väldigt känd bild som såldes till en privat person i Qatar för en halv miljard. "Flicka med duva" är en bild som berör. Jag valde bilden för den berör mig och om jag väljer en sådan bild är det lättare att inspirera andra. 

 

Lektion: 

Vi pratade först om kriget och om just de tankarna som jag nämnde här innan.

Jag visade en PPT med Picassos självportträtt. 

 

SwashVillage | Pablo Picasso Biografi

Känner ni igen den här mannen? Han var konstnär för han lever inte längre. Han är en av världens mest kända konstnärer och hans tavlor är …osv.”

Jag har anammat lite av GOTD-idéen att fånga in eleverna med att fundera och gissa.

Att hitta en intressant ingång och sedan fånga elevernas uppmärksamhet och nyfikenhet är en viktig ingrediens i mitt UDLande och när jag bygger upp PPTer. Jag inledde med att jag har valt en person som verkligen har inspirerat mig och som gjort en tavla som verkligen berör mig. Jag tänker på önskan om fred när jag ser den bilden.  

Jag visade sedan den konst som Picasso är mest känd för och pratade om att han faktiskt innan han började att ändra sin stil målade precis som de gamla kända konstnärarena som målade exakt som verkligheten ser ut. Jag visade : 


first+communion.jpg (276×400)

Jag berättade att Picasso engagerade sig i kampen mot fred genom att skapa bilder : 

 

 guernica.jpg (600×400)

Denna bild-men även hans fredsduvor. 

 

Pantertantens passioner

Jag passade på att berätta att Picasso även skrev dikter och citerades då han sade en hel del kloksaker som tex :  "Every child is an artist." 
(Googla på citat Picasso. Det finns fler bra.)
 
Every Child Is An Artist Digital Art by Noelle Smith 

Efter det tittade vi på bilden som skulle inspirera oss:   

Vad ser ni? Vad tänker ni? Vad tror ni att Picasso tänkte när han målade ?   


a14bac04a1e74c4ee8aa7fd80b9a30ec.jpg (500×689)


Jag lägger ner mycket tid på att inspirera. Här får man även in kunskaper om en konstnär-konsthistoria.

Självklart fångar man eleverna lite extra när man berättar lite kuriosa kring både det ena och det andra som tex att Picassos fullständiga namn var Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso och att denna tavla såldes från konstmuseet i London till en privatperson i Qatar för 50 miljoner pund! När jag sedan skulle börja prata om hur man kan jobba med bilden sade jag “ Gör nu inte en exakt kopia bara-och signera med ert eget namn för annars kan ni hamna i fängelse för förfalskning!” 

Om jag bara hade visat bilden och bara hade satt igång med att de skulle teckna av den, hade jag tappat många elevers intresse och resultatet hade heller inte blivit så bra.. 
 

Mina elever är vana att måla med pastell och vattenfärg, så de behövde inte så mycket vägledning där. Det vet hur färgerna fungerar. Vi pratade om vilka linjer som är bra att börja med och utgå ifrån, sedan skissade de upp bilden med blyerts. Därefter målade de mindre partier och alla konturer med pastell. När de var klara målade de resten med vattenfärg. Vi pratar alltid om nyanser, konturer, möten mellan färger och komplementfärger. 

 

Skapandet måste få ta tid. Ingen kan lyckas med en sådan målning på en 40-eller 60minuterslektion.

Jag ger alltid en tydlig deadline men jag påminner om att alla delar i skapandet är viktigt. Ni känner säkert igen att "Man bara ska färglägga bakgrunden lite snabbt.” Bakgrunden är också viktig.

Jag påminner alltid innan och under att skapartid inte är en pratstund. Man måste ha fullt fokus när man tecknar och målar. Jag förstår inte alla som tillåter att man ska sitta och snacka när man har just bild. Det är också en lektion som behöver arbetsro och fokus.
 

Så här brukar jag göra: 

Alla sätter igång och skissar. Jag hjälper de som behöver.

När man är klar hämtar man pastellfärger själv. 

De visar alltid när de är klara med pastellen. Då kan jag vägleda och ge tips som tex att färgerna ska mötas och att man fyller i konturerna. Allt det som gjorts med blyerts för att få rätt effekt.

Måla med vattenfärg gör vi ofta under en annan tid. Detta fungera om man har sin klass själv.

Då får några i taget gå ut i verkstaden eller i grupprummet och måla. Då kan jag vägleda och ge feedback. Några målar på lässtunden eller på en del av en lektion, kanske när de är klara med en anna uppgift. Det får inte bli rörigt. Hellre att det tar lite tid innan alla är klara. Dett är även bra då de som inte är klara kan inspireras av andra som är det. 

Jag är alltid noggrann med att de inte stressar klart. Att de kollar att tex färgerna möts och att det inte fattas färg där man tex hållt sitt finger när man målat.En annan sak: Om det ska vara vitt på målningen-måla då med vitt, annars ser det inte klart ut. 
 
Under mina bildlektioner plingar jag ibland i lilla klockan och säger:”Tips från coachen” och sedan berättar jag något som kan vara bra att veta ang teknik eller annat som behövs i skapandet. 
 

Många frågar mig hur jag kan få barnen att måla så avancerat i tidig ålder. 

Jag ger eleverna verktyg och metoder inom konst och jag låter dem öva många gånger och sedan bygger jag vidare och ger fler tips på hur man kan göra. De som redan kan bra och anammar tex nya tekniker tidigt kan jag låta skapa mer själva och då hinner jag med de som inte riktigt kan än. Jag jobbar också väldigt mycket med klassrumsklimatet. Att vi inspirerar varandra. Det är inget fel om någon härmar. Det är en komplimang. Härmar det gör alla stora konstnärer-annars skulle de inte lära sig något.

Pernilla

 

 

 
 

 

https://docs.google.com/presentation/d/1nKkSOXc4gNxlDBnjEN6QHrTjLKaq0pd08pQnE01TG2c/edit#slide=id.p2